søndag den 18. marts 2012

Spis maven flad

Jeg har diæt- og kogenbogen Spis maven flad, skrevet Charlotte Hartvig & Majbritt Engell. kort fortalt er det en guide til, hvordan man ved at ændre på sin kost, kan flyttet fedtet fra maven, enten helt væk eller til andre steder på kroppen. Teorien bygger på at fødevarer med højt glykomisk index* omdannes til fedt, der placerer sig lige om navlen. Det er det fedt jeg i daglig tale kalder sukkerdellen.

Jeg har mange bøger, der handler om livsstilsomlægning med henblik på at få varigt vægttab, pænere figur og et sundere liv. Flere af dem talet om GI eks. Guide til Detoxkost fra Høst & Søn og Spis dig gravid fra Gads Forlag. Jeg er temmelig sikker på, at det også er nævnt i 10 år yngre på 10 uger, Køkkenrevolutionen på høje hæle og i den allestedsnærværende Ninka Mauritson kernesundserie.

Nu har jeg så besluttet, at jeg fra i morgen af, kun vil spise ting, der er anbefalet i Spis maven flad. Derfor har vi på den sædvanlige ugeindkøbstur købt utroligt mange grønsager (ingen kartofler der), frø og nødder. Jeg har så småt brugt tiden fra årsskiftet til at trappe mig selv ud af et gevaldigt sukkeroverforbrug og indstille mig mentalt på, at nu skal det være, nu skal jeg hænge i og nu skal jeg af med sukkerdellen.

Jeg ved ikke om det virker, for jeg har en lille stemme i baghovedet, der bliver ved med at stille forhindringer op, ala: !lige om lidt skal I jo til Berlin og spise ude flere aftener i træk og hvad med Ritter Sportbutikken, hvor vi skal holde kærestedag?' Jeg spiser sukker, når jeg keder mig, eller i selskab med andre der også gør det eks. til søndagsmiddag m. dessert. Jeg synes ikke det er verdens sjoveste at skulle sige nej til til noget i et selskab fordi jeg er på kur. Men jeg vil, jeg har besluttet mig for det, jeg skal hænge i, og jeg ved at mine venner gerne vil støtte en sundere og gladere udgave af mig.

I bogen Spis maven flad står der også, at man ikke må træne hårdt, når man følger deres diæt. I hvertfald i de første 10 uger, hvor man decideret er på skrup. Jeg er ærlig talt temmelig meget i tvivl om, hvad hård træning dækker over. Jeg cykler eks. 15 km hver dag frem og tilbage til arbejde, og pt kæmper jeg også med at lære at løbe uafbrudt i 30 min. Jeg tænker, at så længe jeg ikke pisker afsted (jeg løber nærmest langsommere end jeg går) så tæller det nok ikke som hård træning. Hvis jeg skulle blive skitmas, må jeg jo bare holde op.

Ønsk mig held og lykke med at få fjernet sukkerdellen!

*Glykomisk index dækker over, hvor hurtigt en fødevare bliver omsat til sukkersotffer, der kan ud i blodbanen. Hvid stødt sukker har et GI på 100, hvidt pasta, hvedemel og kogte kartfoler er deropad. GI skal være på 55 eller derunder, for at det er en langsom kulhydrat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar